A heterogén éra jövőképe
Véget ért az idei AMD Fusion Developer Summit, melyen a vállalat bejelentette a HSA-t, illetve a HSA alapítvány létrejöttét. Erről nemrég beszámoltunk, így a részletes összegzéstől eltekintenénk. Sokkal inkább az útitervre érdemes figyelni, melyet Mark Papermaster mutatott be a rendezvény záróelőadásán, ahol egy-két finomságot is megvillantott az AMD, gondolunk itt az új FirePro kártyára, illetve a SeaMicro technológiájára épülő Opteron szerverre.
Mark Papermaster mondandóját némi összegzéssel kezdte, felelevenítve mindazt, ami az elmúlt napokban elhangzott. Az AMD a HSA-t a heterogén módon programozható lapkák egyszerűbb kihasználása érdekében hozta létre, és a cég utalt arra, hogy a partnerek előadásain milyen jövőképpel szembesülhettek az érdeklődők.
Az AMD hat nagyobb részre osztotta azokat a területeket, ahol az APU-k magas számítási kapacitásából profitálni lehet. Több ezek közül már ma is létezik, de a felhasználási mód még korlátozott. A természetes felhasználói felület esetében például megemlíthető a Kinect, mely a mozgásfelismerés szempontjából nagyon is építhet az IGP-re, hiszen az egész rendszer a beérkező képi adatok elemzésével működik, ami rendkívül fekszik egy grafikus vezérlőnek. A gesztus- és hangfelismerés szintén gyorsítható, így ez a terület is kiaknázható.
A másik csoport a biztonság. Manapság a PC-ket a felhasználók többsége jelszóval védi, de az üzleti termékeken ujjlenyomat-olvasó is van. Vannak azonban a védelemnek más formái is, mint például a retinaszkenner, illetve az arc- és hangfelismerés, amelyeket nagyobb létesítményekben használnak is, de a felhasználókhoz a megfelelő technológia hiányában nem jutottak még el. A cél tehát egyértelmű: újszerű védelmi rendszerek kialakítása mobil PC-n, tableten és okostelefonon. Nyilván fontos szempont az is, hogy az AMD víziójából a HSA-t támogató cégek egyöntetűen profitálnak, és az előadások alapján már az sem maradt kérdés, hogy az ARM miért támogatja ennyire a heterogén éra eljövetelét.
Szintén nagyon érdekes terület a kiterjesztett valóság. Az AMD szerint a webes technológiák félelmetes ütemben fejlődnek, amelyek egészen újszerű webáruházakat hozhatnak. Példával élve egy kamera és egy heterogén módon programozható lapka segítségével, elhelyezhető a virtuális másunkon az adott ruhanemű vagy mondjuk egy óra, így anélkül tudhatjuk meg, mennyire divatos a kiszemelt áru, hogy azt felpróbálnánk. A technológia abszolút nem bonyolult. Lényegében arról van szó, hogy a webkamera képéről a rendszer felismeri, hogy hova kell elhelyezni a karórát, illetve a testet felismerve elhelyezi rajtunk a ruha virtuális mását. Természetesen lehet forogni és nézelődni is, a rendszer mozgásunk értelmezéséből adódóan mindig megfelelően módon képzi le a vásárolandó eszközt.
A multimédiát sem lehet kihagyni, és a fejlődés iránya nyilvánvaló: nagyobb felbontás, jobb hangminőség, sztereó 3D, új kodekek, illetve újszerű tartalommenedzsmentet biztosító szoftverek. Utóbbi szempontból az AMD már kínál egy meglehetősen fejlett és kifejezetten szép dizájnnal megáldott megoldást Fusion Media Explorer néven (ami sajnos csak AMD platformon fut). Bár a program még mindig hasznos, de meglehetősen régen fejlesztették, így ideje továbblépni.
A cég prezentált egy új rendszert (Moovida Universe), mely a Moovida alapjaira épít és teljesen 3D-s, emellett vezérelhető természetes felhasználói jelzésekkel, így például hanggal vagy mozgással. Sajnos a működést bemutató videót az AMD nem osztotta meg, de az élő streamről elmentettünk két képet, hogy legalább valami látszata legyen az elgondolásnak. A szoftver egy mobil Trinity APU-val felszerelt notebookról futott, és a vezérlést gesztusokkal, hanggal, illetve mozgással prezentálta a cég.
Itt érdemes megjegyezni, hogy bár a rendezvényen élesben nem mutatták be, de a Microsoft rengeteg újításon dolgozik az új hardvereket, illetve a heterogén éra felé menetelő fejlesztéseket látva. Talán az egyik legmegdöbbentőbb előadás Steven Bathiche nevéhez fűződik, aki olyan jövőképeket mutatott, amelyek minden szempontból forradalmasíthatják a világot. A bemutató több elemét nehéz leírni, mivel tipikusan olyan dolgok, amiket látni kell; előkerült például egy interaktív megjelenítőtechnika. A legegyszerűbb ezt úgy vázolni, hogy példaként elővesszük mondjuk egy lakás ablakát. Ha egy helyben állunk, akkor az ablakon keresztül megjelenített kép (ami ugye az ablak mögötti világ) változatlan, de ha elmozdítjuk a fejünket, akkor már más szögből nézzük az ablakot és más kép is tárul elénk. A monitoron megjelenített kép viszont állandó, így semmilyen szögből nem változik. A Microsoft dolgozik azon, hogy ez ne így legyen, és a fej mozgását lekövetve a megjelenített kép is változzon.
Steven Bathiche elmondta, hogy az APU-k megjelenésével teljesen másképp kell gondolni az integrált grafikus vezérlőkre. Sokan még mindig egy megjelenítésért felelős részegységet látnak benne, de a jövőben az általános számítások mellett a beviteli információkat is az IGP dolgozza majd fel, legyen az gesztus-, hang- vagy mozgásfelismerés.
Jönnek az új hardverek is
Az általános beszámoló után Mark Papermaster rátért arra, ami valószínűleg a legjobban érdekelhette a közönséget. Az AMD útitervét év elején már részletezte, változásról nem kell beszámolni, csupán némi extra információ került elő a korábbi adatokhoz képest.
A processzormagok szempontjából a vállalat két architektúrát fejleszt párhuzamosan. A szerverekbe, illetve a nagyobb teljesítményű APU-kba tervezett Bulldozer modul után a Trinity-vel megérkezett a Piledriver kódnevű fejlesztés, míg jövőre jön a Steamroller, amit 2014-ben az Excavator követ. Ezt a képet már korábban is láthattuk, így meglepetés valószínűleg nem ért senkit. Az ultramobil piacra tervezett Bobcat architektúra is fejlődik tovább, és a következő lépcső a Jaguar kódnevű fejlesztés lesz, mely 2013-ban két SoC APU-ban is bemutatkozik. Az AMD nagyjából éves szintű iramot diktálna, így 2014-ben jön az új generáció 3 watt alatti, míg 2015-ben a továbbfejlesztett rendszer 2 watt alatti SoC APU-kat eredményezve.
A kliensek piacán a vállalat a mobil termékekre koncentrál. 2013-ban bemutatkozik a Kaveri APU, mely számos értékes HSA kiterjesztést fog támogatni, és az architekturális integráció lépcsőjét testesíti meg a cég útitervében Steamroller modulokra és GCN architektúrára épülő IGP-re alapozva. A mobil megoldások fogyasztása 15 és 35 watt között lesz. Az AMD a 13,3-15,6 hüvelykes mobil gépeket célozza, melyek maximum 21 mm vastagok lehetnek.
A Kabini APU már egy SoC lesz, vagyis a teljes platform egyetlen lapkából áll majd, ennek megfelelően a referenciadizájn is nagyon pici. A lapkára négy darab Jaguar mag és egy GCN architektúrára épülő IGP kerül, a fogyasztás pedig 9 és nagyjából 25 watt között lesz. Az AMD ezt a rendszert szinte mindenhova szánja, így 11,6-15,6 colos gépekben lehet találkozni majd vele 18-24 mm vékony dizájn mellett.
A Temash SoC APU lesz alapvetően a 10 és 11 colos tabletekbe szánt fejlesztés, így a termékek fogyasztása 3,6 és 5,9 watt közé várható. Kötelező a passzív hűtés alkalmazása, és az adott termék nagyjából 10 mm vékony lehet. A maximum 4 darab Jaguar processzormag mellett helyet kapó Radeon HD szériás IGP a GCN architektúra erejét kamatoztatja majd.
Természetesen az, hogy csak a mobil útitervet látjuk, még nem jelenti, hogy nincs asztali. A Kaveri APU-nak lesz asztali verziója, mely nyilván többet fogyaszt, de cserébe teljesítménye is magasabb. Az AMD úgy számolja, hogy a leggyorsabb modell összesített számítási kapacitása 1 TFLOPS lesz. Fontos, hogy a hagyományos homogén többmagos processzorok piaca mára nagyon kicsire szűkült, így az AMD a jövőben csak az APU-kra koncentrál a kliensek szempontjából.
A szerverek esetében szintén nincs változás az év elején bejelentett adatokhoz képest, de az AMD némi betekintést engedett a 2014-es tervekbe, ahol már felfedezhető, hogy mi fejlődik. Az alábbi képen látható, hogy a vállalat a piacot jelenleg három szintre bontja fel, és ezt három foglalattal szolgálják ki. 2014-ben két szintre lesz bontva a piac, és az egy- és kétutas szerverek esetében is elérhetővé válnak az APU-k. A rendezvényen számos cég mutatta be, hogyan gyorsíthatók a szervereken munkafolyamatok az IGP erejével, és a HSA-val ez az egész csak még egyszerűbb lesz. Az APU-k bevetése tehát logikus lépés, hiszen a párhuzamos adatszámításokat az IGP jóval hatékonyabban végzi.
A két- és főleg a négyutas szerverek szempontjából maradnak a homogén többmagos processzorok. Az AMD több magot ígér a fejlesztésekkel, hogy az adott szerver minél több virtuális gépet szolgálhasson ki.
Új termékek a porondon
Az AMD szerencsére nem volt rest bejelenteni professzionális piacra tervezett csúcs-VGA-juk augusztusra tervezett startját. A FirePro W9000 az adatok szerint 6 GB GDDR5 szabványú VRAM-ot kap, számítási teljesítménye pedig 4 TFLOPS szimpla és 1 TFLOPS dupla pontosság mellett.
Az állítólagos FirePro W9000
Érdekes, hogy az AMD élőben is megmutatta a terméket, de egyáltalán nem hasonlított a prezentációban szereplő képre. Ez abból a szempontból furcsa, hogy a kézbe vett VGA-n a nyomtatott áramköri lapra két GPU került. Erre egyelőre nincs pontos magyarázat, lehet, hogy félrevezetés, de az is lehet, hogy két grafikus vezérlővel hozza az AMD a fenti teljesítményt. Egyelőre talán érdemes megvárni az idei SIGGRAPH-ra tervezett startot, ahol kiderülhet, hogy miért is nézett ki a bemutatott kártya a valóságban teljesen másképp, mint a vetített képen. Annyi biztos, hogy az AMD nemcsak a W9000-rel készül, így az olcsóbb professzionális VGA-k is megjelennek nyáron.
A szerverek bemutatójánál a SeaMicro került előtérbe. A céget az AMD nemrég vásárolta fel, és máris elkészült első, Opteron processzorra épülő moduljuk.
Az AMD novemberben jelenti be a startot, de már felvesznek rendeléseket. Az érkező mikroszerver egy rack egységben 512 processzormagot kínál, ami egy teljes rackre 2048 magot jelent. Ezek 2 GHz-en fognak ketyegni.
A miniatürizálás a Freedom névre keresztelt interfésznek köszönhető, melyet az AMD nem zár le, így a partnerek is építhetnek a technológiára Opteron-alapú szervereket.
Érdekességek a háttérben
A Fusion Developer Summiton a hivatalos és élőben közvetített előadások mellett különböző cégek is tarthattak prezentációkat. Ezek egy részét az AMD nem mutatta be élőben, ami egyrészt annak volt köszönhető, hogy a résztvevők komoly pénzt fizettek azért, hogy bejussanak a rendezvényre, másrészt nem szabad elfelejteni azt sem, hogy nem mindegyik partner szeretné, ha előadása publikus lenne. Egy idő után minden prezentáció letölthető lesz, de addig csak arra tudunk alapozni, amit a résztvevőktől megtudtunk.
Nagy érdeklődés övezte Takashi Sekine és Yusuke Tokuyoshi előadását. A nevek alapján nem valószínű, hogy bárkinek beugrik, miről van szó, de az alábbi videóban megnézhető a Square Enix Luminous néven ismert motorjának legújabb változata.
Az említett szakemberek Shinji Ogaki segítségével rendkívül gyors globális illumináció effektet dolgoztak ki a ray-bundle tracing technikával. Az említett motorra épül az E3-on bemutatott sokkoló technikai demonstráció, melyet a pletykák szerint az egyik új generációs konzol renderelt le valós időben.
A Square Enix szakemberei az előadáson vázolták és demonstrálták a technológia működését, mely technikailag egy DirectX 11-es grafikus processzoron is megvalósítható. Persze a számítás nagyon épít a GPU compute képességeire, így ajánlott az újgenerációs hardver.
Az egyik legnépszerűbb videolejátszó fejlesztői is tartottak egy előadást. A VLC mára nagy sikernek örvend, és Jean-Baptiste Kempf felvázolta, hogy merre fejlesztették a rendszert az elmúlt hónapokban.
Először is szóba került, hogy az AMD Steady Video technológiája már része a programnak, emellett a VLC kihasználja az OpenCL előnyeit is, így a videóméretező szűrő (video scaling filter) Llano APU-n 10-szer, míg Trinity APU-n 18-szor gyorsabban dolgozik, mint a konkurens processzorokon, emellett a de-noise szűrőt is átrakták OpenCL-re. Ezt az algoritmust nem a legkönnyebb párhuzamosítani, de a VLC szakemberei megküzdöttek a sikerért, így elérték, hogy a Trinity IGP gyorsabban dolgozzon, mint a konkurens termékek.
A fentiek mellett Erwin Coumans és Takahiro Harada is tartott egy előadást a Bullett fizikai motor újításairól. A legfontosabb, hogy megjelent a GPU-val gyorsítható rigid body, avagy a merev testek fizikáját szimuláló algoritmus. Ez GPU-n az egyik legnehezebb eljárás, ugyanis rengeteg adatot kell másolni a központi és a grafikus processzor között.
Mindenesetre a Bullett az AMD Radeon HD 7970-en százezer objektummal képes elbánni, ami a probléma bonyolultságát tekintve elég jó eredmény. Elhangzott azonban, hogy a Kaveri APU ennél jóval potensebb, dacára annak, hogy jelentősen kisebb az IGP számítási kapacitása. Ennek az az oka, hogy amíg a CPU és a GPU között az adatok másolgatása zajlik, addig a Kaveri APU számol, mivel a CPU és az IGP teljesen koherens memóriát oszt meg, illetve ugyanazokat a pointereket használják.
Végül, de nem utolsósorban a Zebra Imaging előadása is nagyon érdekes lehetett. A cég már régóta kísérletezik a holografikus megjelenítéssel, ám ez a terület sem problémamentes. Sean O'Connell előadásában részletezte, hogy a hagyományos, raszterizációra alapozó tradicionális módszerek nem éppen kedvezőek a holografikus megjelenítésnél. A legnagyobb probléma, hogy erősen limitálják a fénymező párhuzamos generálását, ezenkívül az adatok felbontása sokszor túllépte a kijelzőét, amit valamilyen módon egységessé kellett tenni.
Technikai oldalról jó megoldásnak tűnik a ray-tracing, de sok számítást igényel, így a rendszer is sok energiát emészt fel, ami már kedvezőtlen. A Zebra Imaging végül az APU-ban találta meg az ideális hardvert, mellyel gyors lehet a fénymező párhuzamos generálása, emellett az energiaigény szempontjából is megfelelő alternatívát jelent. Az előadáson Sean O'Connell lényegében az AMD Vision APU-kkal elért sikereket és fejlődést mutatta be, illetve elemezte, hogy mi várható a jövőben.
Hosszúra nyúlt cikkünkben megpróbáltuk csak a legérdekesebb részleteket kiemelni, hiszen 134 prezentációból lehetetlen mindent bemutatni. Az látható, hogy megfeszített tempóban dolgoznak a cégek a háttérben, és valamennyire körvonalazódik a jövő is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése